15. august 2007

Virkelighetsfjerne forslag

Trafikksikkerhetsforslagene blir mer og mer håpløse og mer og mer virkerlighetsfjerne. Debatten rundt Sintef forsker Dagfinn Moes forslag om å heve aldersgrensen på førerkort til 23 år hadde akkurat roet seg da Trygg Trafikk foreslo å nekte ungdom under 25 år og kjøre i helgene, i nettene, og med passasjerer.

Jeg deler min bekymring med Trygg Trafikk for ulykkestallet blant ungdom er høyt og må ned. Men mer virkelighetsfjernt forslag en dette skal man lete lenge etter.

I min hjemkommune, Stor-Elvdal finnes det mange aktive distriktsungdom som er avhengi av bil for å komme seg fra A til B. Mange av dem har jobb siden av skolen og arbeidstiden faller ofte i helgene eller på kveldstid. Hvordan skal disse kunne klare og komme seg til og fra jobb? Mange av ungdommene er aktive og spiller ofte fotball eller driver med andre aktiviteter på kveldstid og disse burde strengt tatt ikke være avhengi av mamma og pappa for å komme seg til og fra trening. Forslaget fra Trykk Trafikk er et dødsstøt mot aktive og oppegående distriktsungdom som jobber for å skaffe seg arbeidserfaring og egen inntekt eller er aktive i den lokale klatreklubben.

Trafikksikkerhetstiltak må vi ha, men vi må ha tiltak som gjør det mulig for aktiv ungdom og leve normalt og være aktive. Ordningen "Hjem for en 50-lapp" er et godt tiltak som gjør at ungdom kan komme seg hjem sent om kvelden uten å måtte kjøre bil. Så fort Senterpartiet kom i regjering startet de prøveprosjektet Lappen som valgfag etter initiativ fra Senterungdommen. Det har resultert i et prøveprosjekt på 6 skoler som skal evalueres i 2009. En bedre opplæring, med flere og oftere kjøretimer vil være gode tiltak i seg selv.

Hvordan man kjører kommer ikke ann på om det er lyst eller mørkt ute, om det sitter to personer i baksetet eller om klokken er 11.00 eller 03.00. Det eneste som har noe å si er hva som er mellom øra til den som sitter foran rattet.

Ingen kommentarer: